Logga in
Logga in
Lösenord
Kundvagnen är tom
Sök artiklar
Beställning
Visa bara anbudsartiklar
(Klicka bort bocken för att visa hela sortimentet)
Visa bara anbudsartiklar

Klicka bort bocken för att visa hela sortimentet
Produktgrupp
Version:
E-butik Flex (6.9)

KALLFORS KÖK & HOTELL. Utdrag från artikel publicerad i UHPOs kundtidning nr 2 2016.
Text Patrik Wirén Foto: Linda Romppala

kavat

Han vill skapa en mötesplats där alla är välkomna

Kallfors, naturskönt beläget i Järna utanför Södertälje, består inte bara av en golfbana. Här finns också Kallfors hotell och Kallfors kök som sedan i januari drivs av erfarne krögaren Mårten Lindqvist.  

Trots att han inte är mer än 48 år har Mårten Lindqvist över 30 års erfarenhet av restaurangbranschen. Att han fastande för matlagningens ädla konst tackar han sin morbror, den numera pensionerade bagarmästaren Ernst Eggenberger, för.
  – När vi träffades lagade han alltid fantastiska måltider, vilket gjorde att jag fick upp ögonen för mat. Dessutom var min mamma frånskild och jag fick ganska tidigt hjälpa till med matlagningen hemma och tyckte det var roligt.

VET VAD EN GOLFARE VILL HA
Det har bara gått tio månader sedan han skrev under kontraktet men redan har Mårten uppnått målen han satt upp för det första året. Den stora utmaningen är att få gästerna att komma även under lågsäsong, när golfbanorna är stängda.
   De många bilarna på parkeringen och den välfyllda restaurangen skvallrar om att det är långtifrån enbart golfarna som hittat hit denna soliga dag. Men en sak är säker. De cirka 200 hungriga matgästerna som anländer har inte kommit hit på grund av en specifik meny. Mårten avslöjar nämligen aldrig i förväg vad som serveras.
– Det handlar om  att vi tar ett grepp om matsvinnet. Om min fiskhandlare ringer och säger att han har 20 kilo torsk så köper jag in den. Vi har nedräkning på tallrikarna och när torsken är slut så byts menyn automatiskt på den projektor där vi skriver ut vad som serveras. På det viset minskar vi svinnet, får en bättre produkt till kunden och håller menyn levande, säger han och tillägger att de även har fyra-fem rätter på tallrik.

TROGEN UHPO INKÖPSSUPPORT SEDAN 2006
Redan 2006, då han drev Strandrestaurangen i Mariefred, blev han medlem och sedan dess har han tagit med sig UHPO Inköpssupport till de flesta restauranger han arbetat med.
  – Restaurangen i Mariefred var jätteliten och kunde inte komma i närheten av de rabatter som UHPO förhandlade fram. Om jag har stött på problem med några av grossisterna så har UHPO ringt upp, vilket ger ett helt annat tryck än om jag som liten aktör hör av mig. Det har fungerat väldigt bra, konstaterar han.
  Det börjar bli dags att avsluta samtalet. Dagen därpå ska Mårten till Italien för en inspirationsresa (”jag älskar att resa”) och det är mycket som ska styras upp. Men det hindrar honom inte från att småprata med gäster som fortsätter anlända i en strid ström för att ta del av den vällagade maten. Att så många människor hittat till ett kök i skogarna utanför Södertälje en helt vanlig tisdag i september är egentligen orimligt. Men uppenbarligen har ryktet om restaurangen med den otvungna atmosfären redan börjat spridas. ♦

<< Tillbaka

UHPO HAR AVTAL MED
  • KONTAKT
    www.uhpo.se
    info@uhpo.se
    08 - 560 324 50
    Vanadisvägen 24
    113 46 Stockholm